South Island - Very Bluetiful ;) - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu South Island - Very Bluetiful ;) - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu

South Island - Very Bluetiful ;)

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

31 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Hallo!!

Bij deze dan het toeristische verslag van Nieuw Zeeland! En omdat ik maar 2 en een halve week hier ben, ga ik alles in sneltreinvaart doen. Of ja, ik heb besloten om niet alles te doen, want dat is ook gekkenwerk. Het is en blijft vakantie.

In Christchurch is nog erg veel te zien van de aardbevingen die ze in het afgelopen jaar gehad hebben. Om de paar gebouwen is er wel eentje bij die afgebrokkeld of gescheurd is en dus gerenoveerd moet worden. Het centrum is grotendeels afgezet omdat ze honderden gebouwen om gaan gooien en opnieuw bouwen. Het is namelijk voordeliger om ze opnieuw te bouwen en wie wil een na een aardbeving gerenoveerd gebouw kopen/huren?

Ook deze keer (net zoals in Australië bij het overstromingsgebied) zie ik veel beter wat er allemaal voor gevolgen aanzitten door er met de mensen over te praten. Op tv zie je alleen het moment van de beving en de beschadigingen/gewonden. Maar de man van het hostel vertelde dat ze een keer in de paar weken toch wel een redelijke beving hebben en bijna dagelijks naschokken (maar nauwelijks of niet voelbaar). En niemand weet of het ooit wel ophoudt, omdat de aardplaten dus altijd blijven verplaatsen. Dus kan je je voorstellen wat voor een impact op de lange termijn dat heeft/kan hebben. Constant renoveren van gebouwen, bewoners gaan verhuizen en willen een veilige woonomgeving, toeristen durven/willen niet meer komen/blijven, bedrijven willen zich niet vestigen in een risicodorp. Dat allemaal kost erg veel geld en waardigheid voor zo’n bedrijvige stad.

Daarna ben ik naar de lakes Tekapo en Pukaki gereden. Dit zijn mega mooie, helder blauwe meren. Jammer genoeg wel maar 8 tot 10 graden, dus niet om in te zwemmen. Maar gewoon adembenemend mooi!
Bij Lake Tekapo heb ik een wandeltocht van 3 uur gedaan eerst een paar honderd meter omhoog en daarna nog 2 uur omlaag. Dat was echt super. Eindelijk weer heerlijk de benen strekken. In Licola heb ik ook veel gelopen, omdat het terrein zo groot was, maar toch dit is anders. Op een gegeven moment toen ik zowat naar beneden aan het rennen was :p, kwam ik een jongen tegen die omhoog aan het lopen was (en nog zeker een uur moest ;)) die moest hebben gedacht: ‘Waar ben ik aan begonnen?’ Want ja, hij keek zo van…uhm ja van…: ‘Waar ben ik aan begonnen?’ Haha… Misschien een beetje leedvermaak, maar daarna genoot ik nog meer van mijn wandeling :D.

Ik ben voor een paar uurtjes in Queenstown geweest, maar daarna snel weer lekker de rust opgezocht door weer richting het noorden te rijden. Daar weer een aantal heerlijk wandelingen gemaakt en nog wat meer blauws gezien (lucht en water ;)).
Ik heb afgelopen week heerlijk weer gehad en meestal een strak blauwe lucht. Het is hier wel erg waaierig met op sommige plekken flinke windstoten. Dat maakt het soms wel koud, maar verder is het voor mij nog steeds korte broeken en mouwen weer!

Ook ben ik even naar het Puzzle museum geweest in Wanaka. (Marieke had me nieuwsgierig gemaakt.) Erg grappig hoe gezichtsbedrog werkt. Één ruimte leek normaal van de ene kant, maar als je dan aan de andere kant van rechts naar links liep kon je ineens het plafond aanraken. Ook het doolhof was een succes. Je moest eerst naar 4 torens zoeken in de hoeken. Het begon makkelijk, maar werd toch steeds moeilijker. Daarna de uitweg vinden, kostte me de grootste moeite. Haha… dan denk je dat je logisch nadenkt, maar het doolhof snapt niet wat logica is.

Nou ben ik in Fox Glacier en eigenlijk zou ik 3 uur geleden gaan skydiven, maar omdat het bewolkt is gaat dat niet. Dus nu wacht ik nog een dag en hoop dat het snel op klaart!! De voorspellingen zijn dat het pas na morgenvroeg op begint te klaren. Dat is op zich prima, maar ik moet voor donderdag morgen nog 600 km rijden om de boot naar het Noordereiland te halen. Dus het wordt een beetje krap, maar dat hebben we er allemaal voor over. Jullie horen binnenkort of het gelukt is…

Toen ben ik maar naar het meest gefotografeerde plekje in Nieuw Zeeland geweest. Lake Matheson! Dat meer is zo stil dat het fungeert als een spiegel. Normaal gesproken… Omdat het nu regende was de spiegel dus eigenlijk redelijk wazig. En als het meer wel stil was, was het spiegelbeeld niet echt spectaculair want de bergen waren allemaal verdwenen achter de wolken. Een punt heet ‘the view of views’ (oftewel ‘het uitzicht der uitzichten’). Whaha… dat was eigenlijk het enige punt waar ik het slechtste beeld had. Maar ja, we kunnen niet alles hebben.
Daarna dacht ik door te rijden naar de gletcher die maar een paar kilometer van het dorp af ligt. Raar he, in Nederland ligt sneeuw (zowat elk jaar) voor de hand en vervloek ik het. Op vakantie ga ik het juist (voor de tweede keer) opzoeken. Maar ja, de weg was afgesloten door rotsverschuivingen. Ik kon wel 12 dollar betalen voor een shuttlebus die een vergunning had om toch de weg op te mogen, maar nee… zo graag wilde ik ook weer niet. Ik las ergens dat jullie nu eindelijk sneeuw hebben?? Lekker!! Geniet er van ;):p.

Nee, nu heb ik eindelijk even tijd om jullie weer op de hoogte te stellen, dus elk nadeel heeft zijn voordeel!

En voor degene die nieuwsgierig zijn: Nieuw Zeeland en Australië staan wat mij betreft (tot nu in ieder geval) gelijk met beauty! Allebei hun charmes en even mooi!

Vanaf nu zal ik elk bericht eindigen met een Engelstalig verslagje. Dit is voor de mensen die ik tijdens mijn reis ontmoet heb en die mij tijdens het laatste stukje van mijn reis ook nog volgen. Je kan het lezen, maar het is ongeveer hetzelfde als het Nederlandse verhaal.

Tot snel!

Dikke knuffel Ellen

Ps. Ik had ook nog een beetje gefoeteld met de foto van de camper. Het is wel dezelfde camper, maar de foto had ik van internet gehaald, omdat ik vergeten was om de goede op de pc te zetten. Bij deze dus de echte camper!!



This part is for everyone but specially for my Aussie mates and German friend Ina:

In Sydney I didn’t do anything special, except for updating my friends and family at home about the last month. I also planned to apply for my Thai visa (finally), but off course I hadn’t read the guidelines, so I didn’t have enough time. I kept that for Wellington. Well that was also a big adventure, because I still had the old address where they moved from 3 months ago. In the end the Embassy was only a couple of hundred meters from my hostel. That could’ve saved me the half an hour bus trip ;).

Oh yeah, the airport in NZ. Also a funny story! Because I actually didn’t want to leave OZ, I refused to plan anything for New Zealand. I only knew that I wanted to do the South Island and I had booked the campervan I was going to relocate. At the NZ customs, I was a bit clumsy and I teared the form apart that I needed to show and to make it all better, my bag fell open and everything out! Haha… that made me already a bit nervous. So with a head like a tomato I stood up and showed the form and my passport. I was asked a heap of questions about my travelplans and how I was gonna afford it all. Well in the end he gave me my paper and ID back and said it was clear to go through. Woow, I thought, at least I survived that one.

So I picked up my bag and thought I was done! No way! I had to show my paper again and immediately the lady went on the radio and the 2 words I heard was: lady… assist. I thought what??? Because I wrote that I have a nectarine and mueslibars with me? Haha… So I was asked to follow and an hour later I knew for sure that my camera and bag was drugsfree. LOL… Everything was being searched, just like on tv. My emotions changed between giggles and a sweatass. I knew I had nothing to worry about, but what if one freak had broken in and just chose my bag to put something white or green in?? That would be the end of my NZ trip.
But yeah, after an hour I was ‘free’ and the lady explained that the reason of their concerns was that I was traveling alone and didn’t have a travel plan for the short time I would be in NZ. So the first guy had put a big code in red on my paper, to warn the rest. Well thank you for your trust!! Hihi… Oh btw… the nectarine I couldn’t keep. It was really out of border to let that one go through, they said. I thought only Australia was so picky, but I didn’t have any troubles then.

So after that I did catch the ferry to the South Island. Wasn’t much looking forward to it, because I still had no idea what I was doing there. Other Dutch people where talking to me (or at least trying to :p), but my answers were very short, so it didn’t last for long :p… oops! Sorry hihi, yeah if I don’t feel like doing something I’m not gonna do it, you see!

In Christchurch there’re still a lot of damaged buildings from the earthquakes they had last year. Cracks and pieces broken off. I spoke to a resident and he said that they still have a reasonable quake every few weeks. And almost daily aftershocks, but you won’t notice them. It’s so sad to see how much effect it has on the short and long term for the city. Hundreds of buildings in the CBD are gonna be rebuild (that is cheaper and more reliable than renovating), tourists stay away, residents move out; they want to live in a safer place. Maybe it is comparable with the Aussie bushfires and floods? Makes me realize how lucky I am living in Holland. With only our river floods and ‘snow storms’ :p.

In Christchurch I picked up the vehicle that I had booked for a week. I booked a motorhome for relocation (so I have to bring it back to Auckland). I didn’t know exactly what I would get, but I thought it would be a little bit bigger than my Aussie car. But man! It’s a ship! It’s huge! Everything in it: shower, toilet, gas stove, toaster, hot water, heater and cooler, microwave. Because it’s a relocation, it’s cheaper than normally (or else I would never ever be able to afford this; more than 200 dollar a day :p). But still it takes a lot of diesel with these beautiful mountains. Diesel is 60 ct cheaper here than unleaded, so it could’ve been worse. I’m a happy camper now :d.

So I first drove to the magical lakes Tekapo and Pukaki. Turquoise blue water, with the mountains in the background and a clear blue sky! Wow!! Amazing and beautiful! At lake Tekapo I did an amazing walking track of an hour up the mountain and 2 hours down and alongside the lake. Cool to see all the tired faces that are walking/crawling up (what I did just moments before :p… crawling), wondering how long it will be, when you are going down nearly running.

I’ve been to Queenstown for a couple of hours, but was happy to drive up north again to some beautiful areas and some peace and quietness. There were some more blue lakes and pools and nice walks.
I went to the puzzle museum in Wanaka. Funny with all the … and they had a 3D maze. So that took me about an hour to get out. I thought I was thinking logical, but the maze didn’t want to work with me ;).

I am in Fox Glacier now and was supposed to go skydiving today. But it is overcast today and the forecast for the rest of the day isn’t any better. It will probably clear up tomorrow morning and that’s also my last chance, because Thursday morning I have to catch the ferry back again (600 km up north).

So I visited the famous Lake Matheson. The lake on a clear day is like a mirror and pictures the beautiful mountains and bush around the water, but off course not today because it started raining. Haha… The mountains weren’t even visible most of the time because of the clouds. I also tried to see the Fox Glacier, but the road was blocked because of an rockslide. So, no luck today. I hope it will be better tomorrow.

I’ll let you know about the skydive (if it is ever going to happen ;))!

Lots of hugs

Ellen

  • 31 Januari 2012 - 07:37

    Marieke:

    Hey happy camper!!! HAHA! hoelang ben je nog in Fox?!! Ga even een drankje doen bij cooksaddle en doe ze de groeten van mij daar!! Lovely people! Ik heb de skydive-instructeurs ook ontmoet daar, 1tje uit zuidafrika en nog 2 andere jonge, met de neus in de lucht lopende knullen. haha! hey maar echt kei kei gaaf dat je gaat skydiven!! super man! gillend naar huis!

  • 31 Januari 2012 - 07:39

    Aafke:

    Dat je dit allemaal in je eentje doet, geweldig!! Stoer mens!!

    Wat een heerlijk verhaal weer, en die foto's prachtig!! Geniet nog even van je laatste weekjes daar, voor je het weet sta je hier weer in het koude en natte Nederland. Maar deze ervaring nemen ze jou niet meer af, wauw!!

    Groetjes Aafke

    Ps: dat beetje sneeuw hier is te verwaarlozen, het brengt meer ongemak (gladheid) dan dat we er van kunnen genieten haha.

  • 31 Januari 2012 - 11:03

    Kerryn:

    Hi Ellen,

    Great to read your blog, Courtney has helped me on where to write a reply. Great photo's especially the Jindivick cricket ground, being bias i know. Great photo's of the Hall's I will let Karen know we have finally caught up with other. Keep in touch.

    Love Kerryn

  • 31 Januari 2012 - 12:38

    De Verlindes:

    Ha Ellen,

    Super man! En wat een foto's, daar kunnen we jaloers op worden. Wat gaat het je allemaal super goed af! Kunnen ons helemaal voorstellen dat het "chillen"is in het camper"tje". Heerlijk bakkie met een mooi uitzichtje,pffff. Duurt nog ff voor we dat weer krijgen. Wij zitten natuurlijk weer volop in de vastelaovend, ook gezellig!!En missing you with these days!Nou meid, Geniet er nog maar goed van en tot weer eens!!!

    Groetjes en een dikke knuffel van de Verlindes (steenstraat)

  • 31 Januari 2012 - 14:03

    Mam:

    Now Aafke heet hielemaol geliek, wej heije ut der aug net over, wat veur ein stoere dochter wea tog wel neet hebbe.
    geweldig geniet der van kus pap en mam

  • 31 Januari 2012 - 19:48

    Lucia:

    Inderdaad Ellen, je bent en doet stoer!!
    Blijf zo doorgaan, wij genieten hier met je mee;-)
    Groetjes

  • 01 Februari 2012 - 22:04

    Marion:

    moh ellen toch... ig bin stik jaloers op dig!! asse nog s truk geis over un paar joar, goan ig mit dig mit :)
    mer geneet der mer goot van... nou leafse, dus geneet van idder moment...

    xx marion

  • 04 Februari 2012 - 18:32

    Lonna:

    Oke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Hallo iedereen, Wat leuk dat jullie mijn dagboek komen bezoeken! Ik zal jullie onder andere via deze weg op de hoogte houden van mijn reizen en tripjes. Kijk nog even verder op de site en bekijk ook vooral de mooie plaatjes van de landen. Tot schrijvens!!! Groetjes Ellen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 100155

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 16 Juni 2017

East Africa

14 Oktober 2016 - 27 November 2016

Zuidelijk Afrika

12 April 2011 - 14 April 2012

Ellen goes down under

23 Augustus 2007 - 19 Januari 2008

Stage in Ghana

Landen bezocht: