Weer een leuke week achter de rug - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu Weer een leuke week achter de rug - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu

Weer een leuke week achter de rug

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

07 Oktober 2007 | Ghana, Berekum

Hallo hallo,

Eindelijk weer een nieuw bericht uit het Ghanaland!

Het is hier nog steeds erg leuk, gezellig, warm (steeds warmer), een beetje regenachtig (steeds droger) en over de rest heb ik ook weinig te klagen! Ik ben nog niet ziek geweest van het eten (op een enkele keer ‘ff rennen’ na!)

Afgelopen week zijn Anna en ik naar Nkoranza geweest, waar we stage hebben gelopen bij de verstandelijk gehandicapten. Dit is het enige project in heel Ghana waar onderdak wordt geboden aan verstandelijk gehandicapten. Er woonden zo’n 20 tot 30 kinderen en in de werkplaats werkten ook nog een aantal gehandicapten die nog thuis bij hun ouders woonden. In totaal biedt het Hand-in-hand-project onderdak aan 47 verstandelijk gehandicapten. Op het terrein wonen ook de care-givers (persoonlijk begeleiders van de kinderen) en de vrijwilligers (op dit moment 1 Duitse en 4 Nederlandse). Er is ook plaats voor bezoekers in leuke hutjes met een buitendouche en sommigen met een buitenwc (zie foto’s).

Omdat we ‘gast-vrijwilligers’ waren, mochten we zelf weten of we mee wilden helpen met de dagtaken en wat we deden. Ik heb besloten om 1 morgen mee te kijken met de verzorging (= douchen en aankleden) van de kinderen. Dit begon namelijk om 6 uur en dat vond ik toch wel erg vroeg :p. ’s Morgens gaan er altijd een aantal gehandicapten in de ‘workshop’ sieraden maken of weven. De anderen doen dan spelletjes of snoezelen of iets dergelijks. Na de lunch gaan de kinderen altijd 2 uurtjes slapen/snoezelen (= siësta) in de snoezelkamer. Daarna is er elke dag een andere bezigheid. En van 4 tot 5 gaan ze elke dag (behalve als het regent) zwemmen. Dit is dan ook meteen de wasbeurt voor het eind van de dag. Daarna krijgen ze de nachtjapon aan en krijgen ze hun avondeten. Daarna wordt er elke dag een film gedraaid in de ‘movieroom’ en als wij ze daar naar toe hebben gebracht is voor de vrijwilligers de vrije avond begonnen.

De kinderen hadden verschillende uiteenlopende handicaps. De meesten praatten niet of zeiden maar een paar woordjes. Er waren er een paar met het Syndroom van Down. Ernstige lichamelijke afwijkingen waren er niet zo heel veel te bekennen. Er was wel een meisje van bijna drie jaar die geen armen en benen had (dus alleen een rompje en een hoofd). Haar ouders wilden en konden niet voor haar zorgen en dus heeft het ziekenhuispersoneel gezorgd dat ze daar terecht kwam.

Ik vond het echt heel mooi om te zien hoe die kinderen (net als in Nederland) ook erg blij konden worden gemaakt met iets heel simpels. Woensdagmiddag was ik met een van de kinderen het liedje deze-vuist-op-deze-vuist aan het zingen. En elke keer als we boven waren begon hij te juichen en te klappen. Er liep toen ook een meisje rond met een kruisje-bolletje-spelletje en zij begon elke keer te lachen als er iemand zogenaamd gewonnen had.

De eigenares van het project is een Nederlandse arts. Ik heb er echt een leuke week gehad en ik weet zeker dat ik er nog een keer naar terug ga. Op mijn laatste dag vroeg ik waar ze erg blij mee zouden zijn als hulp vanuit Nederland. Toen zei ze dat enkele kinderen nog een of meerdere sponsoren nodig hebben. Dus voor degene die zich geroepen voelt: www.operationhandinhand.nl. Ook waren ze nog op zoek naar educatieve cd-roms (moeten wel in het Engels zijn). Dus bijvoorbeeld leren-tellen of leren-lezen cd-roms. Dus… als iemand ergens iets heeft liggen of ergens iets vandaan kan halen: laat het maar weten.

Dit weekend zijn we eerst naar de Kintampo Falls geweest. Das een erg mooie waterval. (zie foto’s) Daarna heb ik nog een keer een poging gedaan om wat aapjes te kunnen spotten bij de Monkey Sanctuary. Deze keer heb ik wat meer aapjes gezien, dan de eerste keer. Daarna hebben we nog lekker gerelext bij het Eusbett hotel. Zwemmen zat er helaas niet bij want het drupte buiten een beetje.

Goh ik heb nou net even uitgevonden dat ik hier draadloos (en dus gratis) kan internetten. Ik weet niet of ze me dit in dank afnemen, maar ja ik doe het toch. Het leven hier is al duur genoeg:p.

Geniet van de foto's en tot de volgende keer.

Groetjes Ellen

  • 07 Oktober 2007 - 17:09

    Anke:

    Haa Ellen ik heb net t verhaal geleaze en de foto's gezeen, zoe t zeen en te leaze is t doar nog kei leuk,, oppe Bouwens is t ouk leuk,.!! Groetjes Anke

  • 07 Oktober 2007 - 18:47

    Theo Verbugt:

    Hoi Ellen,
    Fijn te vernemen dat het je goed gaat.Bijpraten doen we wel achteraf bij terugkomst. Vandaag ben ik met de dafclub naar een privéverzamelaar geweest. +/- 20 dafjes in bezit in nieuwstaat. Dus mijn dag 'f) kon niet meer kapot en kan mijn mond nu bijna niet meer dicht.
    Meid, ik blijf je volgen ga zo door en morgen weer gezond op.

    Groetjes,
    Theo

  • 07 Oktober 2007 - 18:51

    Lisette:

    Hoi Ellen
    Wat weer een leuk verhaal.En leuk om te lezen en om te zien op je foto's dat ook daar aandacht aan kinderen met een handicap wordt besteed.Zelfs nederlandse produkten komen zichtbaar aan bod.
    Je ervaring is alweer flink gestegen.
    Leuk dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt.
    Heel veel groetjes van de colberskes oet Baolder.

  • 08 Oktober 2007 - 07:18

    Mark:

    Goeiemorge vanoet Eindhove,

    hie is 't veul te vreug veur de moandjig (9:15 uur), dus veurdet 't sjoelwerk hie losbarst toch ff "de wilde avonturen van Ellen in Ghana" leaze en op mien gemaak ff wakker weare natuurlijk.
    't Klinkt sjoen en indrukwikkend doa, stukke interessanter den NL op dit moment is.
    In plaats van det werme doa, is 't hie smurges steeds koajer...dus bin zo stiekem toch 'n bietje jaloers op dig.
    Amuseer dig doa en gank zo door en wie beloaft...we mailen!!!

    Grs oet 't al 'n bietje meer wakker Eindhoven,

    Markie (dea oet Heitse)

  • 08 Oktober 2007 - 13:50

    Janneke:

    Ha die Ellebelle...
    Wat weer een leuk verhaal. En mooie foto's! Goed om te lezen dat je daar ook voor gehandicapte kids iets extra's kunt betekenen he? Nou, geniet er weer van en tot je volgende berichie!!!

    Groetjes Roy, Janneke en Pien (Ow, en tante Alda ook, want die is toevallig ook hier) Doei

  • 08 Oktober 2007 - 15:01

    Petra:

    Hoi Ellen, supermooie foto's. Mooie natuur en leuk verblijf voor de gehandicapten. Ik zou je zo willen komen helpen. Maar dan wel met activiteiten organiseren voor de mensen.
    Groetjes Petra

  • 08 Oktober 2007 - 18:09

    Fiekswieks & De Bubs:

    Daag Ellen,

    Wederom vette avonturen doa....
    Ben beneijd noa dien volgend avontuur...
    Succes doa en we spreake (of maile of zoe) os!!!

    Dieke kus

  • 12 Oktober 2007 - 18:40

    Door:

    Ha Ellen
    Heb in Ghana ook een bijbaantje. Kunnen we straks als je weer in Nederland bent ook bij jouw naar de kapper?
    Mooie foto's Ellen, je draagt je hemdje trouwens net als jouw moeder ha, ha, ha,
    Blijf schrijven, we genieten van jouw verhalen. Veel plezier.
    Groetjes Door

  • 12 Oktober 2007 - 19:34

    Tante Lucy:

    Hey ellen
    Leuk verhaal weer van jou.
    De foto"s zijn ook leuk om te zien.De natuur is er geweldig zo op de foto.
    Goed dat er voor de gehandicapte mensen goede zorg wordt gegeven.De huisjes zien er leuk uit.Jij ziet er ook goed uit op de foto"s. Ga door met schrijven en foto"s maken.
    Groetjes van ons allen.

  • 14 Oktober 2007 - 17:41

    Ellen:

    Daag daag minse,

    Bedankt vur de leuke berichjes wer. Bin blei det ge mien verhale allemoal good volgt.

    Van det kappere: Ge kint strax allemoal een aafsproak bei mich make, mer hoij der aub wel reakening mei det ik ug vroag van te veure te betale, want Anna weigerde te betale achteraaf :p. haha nea zoe slecht waas ut auk wer neet.

    En van det truitje: joa ilke kier as ik hei in un taxi of trotro zit, dan zit zon Ghanese mien bendjes truuk te dreije umdet ze dinkt det ut fout zit. En ik bin mien naald en gare kwiet dus... umneije geit nimmer zoe mekkelijk.

    Ut neije bericht kumt dees weak unne kier. Heb eigelijk neet zoe hiel veul biezongers meigemakt dees weak, dus mot nog ff get goan verzinne.

    Gisteren een feestje gehad ;). Dat was zeer geslaagd! dus vandaag hadden we even een extra slome dag!

    Maar ik laat jullie binnenkort nog wat horen.

    Groetjes Ellen

  • 22 Oktober 2007 - 18:18

    Don:

    wea hebben vakantie wea zien gisteren
    mit de paarden no de keuring geweest.
    En do mocht ik florentien vast hoje
    en det vong ik het leukst. En toen mong
    ik op de nieuw holand tractor zitten toen wea truk gingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Hallo iedereen, Wat leuk dat jullie mijn dagboek komen bezoeken! Ik zal jullie onder andere via deze weg op de hoogte houden van mijn reizen en tripjes. Kijk nog even verder op de site en bekijk ook vooral de mooie plaatjes van de landen. Tot schrijvens!!! Groetjes Ellen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 100134

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 16 Juni 2017

East Africa

14 Oktober 2016 - 27 November 2016

Zuidelijk Afrika

12 April 2011 - 14 April 2012

Ellen goes down under

23 Augustus 2007 - 19 Januari 2008

Stage in Ghana

Landen bezocht: