De eerste week zit er al op - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu De eerste week zit er al op - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu

De eerste week zit er al op

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

02 September 2007 | Ghana, Berekum

Hello Dutch people,

Een nieuw berichtje vanuit het warme Ghanese land. Afgelopen maandag kregen we een rondleiding over het terrein van het ziekenhuis (erg groot, dus ik het duurt nog een tijd voordat mijn EL-EL de weg weet op het terrein ;)). Op het hele terrein hangen allemaal indrukwekkende en veelzeggende posters (zie foto’s voor een paar voorbeelden).
Dinsdag begon ik met mijn eerste oriëntatiedag op de eerste hulp afdeling. Ik moest erg wennen aan het personeel. Ze praten erg zacht, binnensmonds en net zo gebrekkig Engels als ikzelf :p. Dus voordat ik begreep wat ze bedoelden, waren ze al weer verder. Ik heb daar mee mogen kijken/helpen hoe een hoofdwond van een jongetje gehecht werd. Op hygiëne probeerden ze goed te letten, maar dit mislukte vaak. Onder het hechten ging ook nog eens de telefoon van de verpleegkundige af, dus ik moest die aan zijn oor houden en dan kon hij even gezellig bellen. Het is trouwens normaal dat iedereen met een telefoon op zak loopt en gewoon opneemt tijdens elke bezigheid. Dus Boogaard 3 en John jullie moeten me straks weer even wat afleren ;):p. Verder heb ik die dag niet veel schokkends gezien. Wat me wel erg aangreep was dat er een man lag met vooral psychische problemen, die als een vuile hond behandeld werd. Later op de morgen zag ik dat zijn bed ineens leeg was. Toen ik vroeg waar hij was gebleven, kreeg ik een kort antwoord dat hij gewoon weg was. Onder mijn werk werd ik gestoord, omdat we halsoverkop moesten beslissen of we naar een andere kamer wilden gaan, want er waren nieuwe Nederlandse verpleegkundigen aangekomen (niemand van de aanwezigen wist hiervan!!) en zij zouden dan in onze kamer komen. Toen maar even heel snel de boel verhuist naar de andere kamer, wat we eindelijk definitief onze kamer kunnen noemen en wat we nou ook gezelliger hebben aangekleed. We hebben ieder zo ons eigen persoonlijk hoekje gemaakt.
Op woensdag ging ik naar de ‘Maternity Ward’. Daar liggen zwangere vrouwen (met problemen) en vrouwen die al bevallen zijn. Het kind slaapt bij moeder in bed. Er lagen drie moeders die een tweeling hebben gekregen. Het werk was heel leuk (wegen van de kinderen en de conditie van de moeders bijhouden die net van een operatie aan het herstellen waren). Er lagen twee zwangere meisjes die (bijna zeker) jonger als mij waren. Van één meisje heb ik de leeftijd gevraagd, maar ze wist zelf niet hoe oud ze was. Het team was echt super! Ze legden goed uit wat ze allemaal deden en waren erg aardig.
Op donderdag heb ik in het dorp meegelopen op een soort consultatiebureau. Het was er echt super druk. Volgens mij heb ik in één morgen meer als honderd mensen voorbij zien komen. Maar wel leuk. De kinderen werden daar gewogen, gevaccineerd en er kon bijvoeding gekocht worden. De verpleegkundigen vroegen hoe het ging met het kind en dat was het.
Vrijdag heb ik op de vrouwenafdeling gelopen. De mensen waren er leuk, maar er was na 10 uur amper wat te doen… dus de volgende keer neem ik luciferstokjes mee om wakker te blijven…
Vrijdag avond hadden we een feestje van 2 Amerikanen in een of ander café. Het was er erg gezellig en ze hadden er erg lekker bier ;).

Het wassen van mijn kleren hier gaat in een teil met (koud) water en wat wasmiddel. Buiten dat ik erg aan luxe gewend ben (hè mam!), vind ik het wassen niet vervelend. Het douchen gaat heel verschillend. Als je geluk hebt, doet een van de drie douches het (wel alleen maar koud water, maar met dit temperatuurtje is dat heerlijk). Als je pech hebt kan je een emmer water vullen bij het kraantje onder de douche en dat over je heen plenzen (ook niet slecht hoor!).
De toiletten zijn naar mijn zin goed genoeg (ze doen het:p), ik denk er alleen vaak te laat aan dat het papier in het prullenmandje erlangs moet en niet mee doorgespoeld mag worden. Maar als het water een keer omhoog komt, zal ik dit wel niet meer vergeten ;).
Het eten gaat tot nog toe goed: in het begin wat voorzichtig aan gedaan met wat brood en pizza’s in een betrouwbaar restaurant. Maandag hebben we Nasi gegeten, dinsdag overheerlijke pannenkoeken gebakken en woensdag hebben we Spaghetti gegeten…Mmmmm….
Ik heb woensdag hele vieze chocola ontdekt, maar ik weet wel waar ze lekkere koekjes hebben… hahaha. (Daar ga ik dadelijk nog even een voorraad van inslaan!!!!)
Ik heb een Ghanese sim-kaart gekocht, dus als jullie me missen dan bel maar een keertje :p. Het nummer is: 00233-245926146. Ook heb ik een adres waar ik post op kan ontvangen. Dit is:

Holy Family Hospital
Ellen Verbugt
P.O. Box 21
Berekum, Ghana
West-Africa

Het is belangrijk dat het adres in deze volgorde opgeschreven wordt. Anders komt de post misschien niet aan…

Ik heb er ook wat nieuwe foto’s opgezet, dus geniet ervan:p.

Ik ga er weer vandoor.

Tot schrijvens!

Groetjes Ellen

  • 02 September 2007 - 18:56

    Petra :

    Hoi Ellen, Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Fijn dat je je behoeftes toch kwijt kunt (qua toiletgebruik etc.)
    Mogelijk kun je dadelijk thuis nog als vroedvrouw of kraamverzorgster aan de slag met je ervaring bij de zwangeren ghanezen.
    Veel lieve groetjes uit Grashoek.
    Paul, Petra, Anke en Loes.

  • 02 September 2007 - 19:19

    Tante Nel:

    Hoi Ellen.
    Een flink stuk leesstof van jou gelezen ,alles is goed met jou,al wat dingetjes meegemaakt die hier dus niet voorkomen.
    Maar zoiets is daar heel gewoon en dat zul jij wel ervaren.
    Laat de cultuur van daar maar goed op je inwerken ,dan blijft je het meeste bij.
    He de groetjes uit Baarlo van Tante Nel en Ome Ton.en tot weer.

  • 03 September 2007 - 07:06

    Lisette:

    Hoi Ellen.Wat zul je lachen en giebelen daar achter in de vreemde land.
    Leuk verhaal erg leuk om te lezen,ga maar weer vlug aan de slag dan heb je weer snel een leuke story voor ons klaar.
    Groetjes de colberskes oet baolder.

  • 03 September 2007 - 08:30

    Wendy:

    Ha die Ellen,

    Wat leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat. Heel veel plezier de komende week, en wij wachten vol spanning het volgende berichtje af.

    Groetjes en 3 dikke knuffels,
    Don, Pim, Bas,
    John en Wendy

    p.s.) Heb je de komkommers nog niet gemist???

  • 03 September 2007 - 09:17

    Malou:

    Heej Ellen, leuk om je verhalen hier achter de computer te kunnen lezen, maken we één en ander ook een beetje mee, hihihi.
    Ik wens je nog heel veel plezier daar en probeer zo veel mogelijk te genieten van alle ervaringen. Ook van de mindere, als je straks thuis bent kun je er om lachen. Ik hou je in de gaten. Liefs Malou en de rest van de familie
    ps. niet te veel chocolade koekjes, kom je straks nog zwart terug hiihihiihi

  • 03 September 2007 - 15:43

    Door:

    Ha Ellen
    Leuk die verhalen.Gelukkig hebben ze er wel lekker bier!Blijf schrijven dan kunnen we hier ook meegenieten.
    Veel plezier.
    Groetjes van Door,Freek en de rest van de familie


  • 03 September 2007 - 16:53

    Lottie:

    Hey Ellen!
    Enne.. zoe te leaze vermakse dig doa wel! Erg leuk um de verhale zoe te leaze wasse allemoal mit maks doa! Nog veul lierplezeer doa!
    Meadje, tot ut volgende verhaal!
    Liefs Lottie!

  • 03 September 2007 - 17:02

    Pim:

    ha snelle belle elle
    heb je al oelieboelie de gaanees gevonden?
    knuffel pim

  • 04 September 2007 - 13:12

    Francis:

    Heej ald-collega!

    Super um te laeze det ut good met dich geit! Bin errug beniewd naor de foto's...kin ik mich vas gaon veurbereide op waat mich te wachte steit! Hald dich en nog vuul plezeer daor tusse det rare volk!!!
    Vuul leefs, Francis

  • 05 September 2007 - 14:09

    Komkommer Tilly:

    met hulp van alweer anke lukt het wel ik heb even een smsj gestuurt en ze is al hier samen met lindie morgen probeer ik opnieuw als ik tyd over heb wil met joze sjakke in roermond he hewat is dit al moeilijk met jikke en puck erbijgroetjes til

  • 06 September 2007 - 15:53

    Puck:

    hoi elu komju nog wel trug want je bent te lief voor mij vindje ut nog zooleuk ik zwaj naar je van puck

  • 06 September 2007 - 19:15

    Ellen:

    Daag lieve lieve minskes en mien knuffelbearkes,

    Eg super bedankt vur de leuke reacties. (ow ff overschakelen op het Nederlands... wat is dat toch moeilijk ;)....)

    Ik mis jullie allemaal erg, maar ik heb ook elke dag kei veel zin om hier te zijn. Die komkommers mis ik voor nog geen 5 cedis-cent (en dat is echt heel weinig:p), maar jullie (uber-gezellige collega's) natuurlijk wel... Hier hebben ze ook komkommers: klein, dik, verschrompeld, bekrast en 'zwart'. Oftewel 5de klasser:P.

    De foto's wilde ik vandaag erop gaan zetten, maar toen ik er was kwam ik erachter dat mijn laptop leeg is ;)... haha... dus die hebben jullie nog tegoed!

    Maar ik ga er nu weer vandoor...

    Tot schrijvens,

    kus misj

  • 07 September 2007 - 16:28

    Lonna:

    Hoi Ellen,geweldig om wat van je te horen.Nu krijgen we enig idee waar je daar mee bezig bent.Ik hoop dat het een goede leerstof voor je kan zijn.
    Heel veel groeten van Lon en Theo.

  • 09 September 2007 - 08:49

    Tante Lucy:

    Hoi Ellen, Er leuk die verhalen van jou.
    Je maakt er genoeg mee.Wen niet teveel aan die luxe daar (ha ha ha ).We blijven je volgen als jij maar blijf schrijven.
    Groetjes van ons.

  • 09 September 2007 - 17:31

    Loesje :

    ha ellen dich kries van mich ilke daag ein kusje en ik hoop det se snel wer truuk kums!!
    en ik hoop dat se nog veul plezeer hees doar. groetjes loes....

  • 11 September 2007 - 19:36

    Pap:

    wanneer komt er een nieuw bericht schrief mer zeet oos mam .

  • 13 September 2007 - 10:30

    Kelly:

    Haa Ellen!

    Leuk um te leaze detse dich doar good vermaks! Auk erg leuk detse der get foto's bij hees gedoan! Zoe kinne wea allemoal un bietje op de hoegte blieve..
    Ellen nog veul succes en veul plezeer doa, mer det kumt wel good he!

    Groetjes Kelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Hallo iedereen, Wat leuk dat jullie mijn dagboek komen bezoeken! Ik zal jullie onder andere via deze weg op de hoogte houden van mijn reizen en tripjes. Kijk nog even verder op de site en bekijk ook vooral de mooie plaatjes van de landen. Tot schrijvens!!! Groetjes Ellen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 100137

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 16 Juni 2017

East Africa

14 Oktober 2016 - 27 November 2016

Zuidelijk Afrika

12 April 2011 - 14 April 2012

Ellen goes down under

23 Augustus 2007 - 19 Januari 2008

Stage in Ghana

Landen bezocht: