Druk, druk, druk - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

11 November 2007 | Ghana, Berekum

Hallo,

Na een drukke week heb ik weer even tijd gevonden om nog wat op internet te zetten voor jullie.

Mijn eerste week op de kinderafdeling zit erop. Ik vond het een erg zware week. Vanaf de eerste dag merkte ik al dat ik aan de Maternity een hele makkelijke afdeling had. De meeste vrouwen die daar liggen zijn namelijk bevallen en zijn niet ernstig ziek. Het grootste deel van de kinderen op de kinderafdeling is wel flink ziek en er zijn er deze week al een paar overleden aan malaria en anemie (bloedarmoede).

Maar daarentegen vind ik het wel een super leuke afdeling. De kinderen zijn allemaal scheetjes en hoe erg de ellende ook is, het geeft je weer genoeg energie als je een lieve lach van een kindje krijgt.

Deze afdeling is ook een stuk groter en dus drukker en dat heeft er voor gezorgd dat ik elke dag pas om drie uur stopte met werken. Als ik wilde had ik om 1 uur kunnen stoppen, maar de tijd gaat daar altijd zo snel om, dat ik altijd denk dat ze met de klok hebben zitten knoeien, dus dan werken we voor de zekerheid nog maar 2 uurtjes door ;):p.

Gisteravond hebben we weer een Obruni-feestje gehad (bijna de enige gelegenheid dat de blanken eens in de meerderheid zijn hier). Dat was weer een leuke afsluiter van de week, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik op dit moment alle moeite moet doen om mijn ogen open te houden (5 uur 's middags).

Maar ja verder heb ik deze week eigenlijk niet veel tijd gehad om wat anders uit te spoken.

Ik heb al zin om morgen weer te gaan beginnen, dus vanavond maar proberen (!!!!!!) om op tijd in bed te liggen. Ik hoop dat ik daarmee ook een keelontsteking kan vermijden, want ik werd vanmorgen wakker met een 'dikke keel' :s. Immuunsysteem??? Nog nooit van gehoord. :p

Nou de volgende keer weer meer (misschien ook foto's).

Groetjes Ellen

Oh ja, nog even een aanvulling: Toen ik op de 11de op bed lag prison break te kijken, werd er ineens aan mijn deurgeklopt. Toen kwamen er ineens 2 'kindertjes' een Sint-Maarten liedje zingen. Het eerste wat ik toen dacht: 'Verrek ut is Carnaval!!' Haha, wat un link. Mer ja ik heb in ieder geval al genoeg zin in de carnaval. Mijn carnavalspakkie heb ik ook al bij elkaar ;), dus dat komt helemaal goed.

  • 11 November 2007 - 17:20

    Tante Nel:

    Hoi Ellen.
    Wat doe jij een hoop ervaring op daar meid,leuke en minder leuke maar je brengt wel een hele boel kennis mee naar huis.
    Niet weer ziek worden zeg sla dat maar gewoon over en heel veel succes voor de komende weken. heel veel groetjes uit Baarlo en tot weer.

  • 11 November 2007 - 18:04

    Petra:

    Ha Ellen.
    Fijn dat de tijd zo snel voorbij vliegt. Dan hoef je je niet te vervelen.Het is vandaag de 11 van de 11, begin carnavalsseizoen. Zul je daar geen last van hebben. Veel regen hier deze week. Voor jou nog steeds een lekker zonnetje?
    Nog veel succes op de kinderafdeling.
    groetjes Paul, Petra, Anke en Loes

  • 12 November 2007 - 07:59

    Lisette:

    Hoi Ellen.
    Nou ik kan lezen dat het leuk is op de kinderafdeling en van hard werken wordt je niet dom en dat is nou net de bedoeling daarzo.Ervaring opdoen.He bij ons is het al koud zeg.Brrrrrrrr.
    Gisteren met de kids naar Sint Maarten geweest nou ja het was op het land zo nat dat er maar een klein hoopje hout lag voor fikkie te stoken en die flap op dat paard en die drol op de grond die rondjes loopt zijn er stiekem tussenuit geknepen te nat denk is. Bang dat ze tot aan hun knieeen in de modder zakken.
    Nou tot de volgende keer en denk eraan niet ziek worden.
    Groetjes van de colberskes oet Baolder.

  • 12 November 2007 - 11:05

    Janneke:

    Heej Ellen,
    Hier gaat alles z'n gangetje bij koud, guur en nat weer...terwijl jij daar weer een bult ervaring op aan 't doen bent! Ik moet er niet aan denken om met je te ruilen, (als ik een midweek op groepsvakantie ben, ben ik al blij als het vrijdag is..kun je nagaan...)Maar jij? Je slaat je er doorheen alsof het niks is! Super goed!! Die kennis neemt niemand je meer af!
    Nou, meid...hou vol en tot gauw he?

    Liefs, Janneke, Roy, Pien en ????

  • 13 November 2007 - 09:23

    Boogaard 3:

    wat leuk dast je het naar je zin hebt
    lijkt me erg zwaar om zo machteloos toe te zien hoe die kindertjes daar liggen te sterven.
    maar ja het leven is niet overal zo goed als in nerderland
    worden we weer is dankbaar voor alles wat we hebben.
    we wachten met macht op je terug komst maar gunnen je ok die fijne ervaringen daar natuurlijk.
    dus we wachten rustig af tot je er weer bent met alle verhalen en foto's
    alhoewel we het natuurlijk ook zo jou avonturen volgen
    hier gaat alles zijn gangetje.We zijn lekker op kamp geweest en alhoewel we niet zo'n geweldig weer hadden hebben we toch met volle teuegn genoten zowel bewoners als personeel
    zo ik moet weer aan het werk dus tot de volgende keer groetjes van ons Tebiena

  • 13 November 2007 - 14:26

    Anke Eikelboom:

    Heej Ellen,

    Ik studeer ook op het Fontys, HBO-V.
    Ik kreeg je site door van een studente Moniek (bij de voorbereidingsdag van OIKOS) Ze vertelde dat jij nu in Berekum zat. En stage liep in het Holy Family hospital. Aangezien ik dadelijk ook daar stage ga lopen. Zou ik het wel fijn vinden je een paar vragen te stellen en tips van jou te krijgen wat wel en niet meenemen enz?

    Vragen zoals; belangerijke kleding, hoe is de kamer daar, wat heb je daar in voor voorzieningen op je kamer(stroom?), heb je wat aan een laptop? Is er een bank in Berekum. Waar betaal jij mee? Ik ben bezig met VISA kaart regelen of heb je daar niks aan in Berekum? Is er een postadres voor brieven van fam? Heb jij misschien verder nog tips wat ik niet hoef mee te nemen of juist wel? Ik had zulke vragen ook aan begeleider in Ghana gevraagd maar gaf hier niet echt antwoord op.

    Mijn mailadres is: ankeeikelboom@hotmail.com

    Leuk om al wat foto`s te zien en verhalen te lezen over de omgeving waar ik straks heen ga! Succes met alles!

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Groetjes Anke Eikelboom.

  • 13 November 2007 - 15:14

    Mam:

    he Ellen hier met je moeder slaap je wel genoeg, en eet je gezond.Zal toch wel.Dich bis tog neet al wer zeek aan ut were, want dan wurd ut tied det ich guns heen koom.Vreuger dan geplent is.Dan mot ich wel opschete mit alles te regele.Mer alles kumt good. Ich wil ach hiel effe de minsen bedanke die toch mer ilke kier `n reactie truk sturen,en zo mit os Ellen mit leeve. minse bedankt.Fam. Verbugt.

  • 18 November 2007 - 14:03

    Boys Van Verlinden:

    Ha Ellen,

    Eindelijk hebben wij ook weer 'ns tijd om op jou site te kijken. Gisteren is Sinterklaas hier aangekomen en zitten de kids vol spanning te wachten op de cadeautjes in de schoen en wat zullen ze toch eens bestellen. Ja, hier hebben onze kids echt luxe. Maar jij bent al bezig met de carnaval, heeeeel GOED!!! Ook met onze buurt Everlo zijn we alweer druk in de weer voor de Carnaval, vooral gezellig. Don is net terug van een weekend met Jong Nederland en is dus vandaag niet meer aanspreekbaar. Pim heeft gisteren bijna gescoord, maar is natuurlijk wel weer gewonnen. Ja en Bas is nog steeds een echte knuffelbeer, die heel erg goed weet wat hij wil. Ook met John en mij gaat het prima. Wij wensen je nog een hele leuke periode en 19 januari komt al langzaam dichterbij.

    5 kusjes vanaf de Groenstaat!!!

  • 19 November 2007 - 22:16

    Til En Jan :

    hallo ellen
    wij zijn blij dat je weer beter bent
    met til gaat het iets beter en wij hopen
    dat ze op tijd weer fit is om het grote
    avontuur in ghana te mogen mee beleven
    wij wensen je verder heel veel plezier
    ook in je werk

    groetjes til en jan

  • 24 November 2007 - 23:13

    Pier,Janine En Kids:

    Hoj Elle,

    Hej un berichtje van os,nao un paar zwaore weekende wer aanspreekbaar en wer uns tiehd veur te maile nao dich,
    Ut begin van de vastelaovend is inderdaad gemakt en wea hebbe d´r dan auch wer danig van genote.
    Ich hoop des dich dao nog unne prins kins vinge veur de onthulling van Ghana,dan probere wea d´r hej auch eine te vinge.Waem zal ut waere doa bej uch wea zulle um waarsjienlijk neet kinne mer as doe d´r unne vings is det vast unne gooje.Maak d´r mer ein groet fiest van.
    Nao deze flauwekul nog get normaals wie is ut nog mit os Elle wae hebbe dich minder gezeen as verwag,mer de camera op de computer werkt nog steeds neet.
    De kinger vinge det gaar neet leuk want wae heje belooft det ze dich unne kier koste zeen.Mer helaas
    Wea winse dich nog eine sjoen tieht doa en hope dich gauw wer in de erme te sloete.Elle tot wer ins.

    Groetjes Pier,Janine ,Puck en Jikke

  • 25 November 2007 - 10:38

    Tante Lucy:

    Hoi Ellen
    Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Ik geloof je graag dat het allemaal scheetjes zijn.Niet weer ziek worden he ?
    Nog heel veel succes daar en we wachten weer op een verslag van jou.
    Groetjes Beringe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Hallo iedereen, Wat leuk dat jullie mijn dagboek komen bezoeken! Ik zal jullie onder andere via deze weg op de hoogte houden van mijn reizen en tripjes. Kijk nog even verder op de site en bekijk ook vooral de mooie plaatjes van de landen. Tot schrijvens!!! Groetjes Ellen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 100061

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 16 Juni 2017

East Africa

14 Oktober 2016 - 27 November 2016

Zuidelijk Afrika

12 April 2011 - 14 April 2012

Ellen goes down under

23 Augustus 2007 - 19 Januari 2008

Stage in Ghana

Landen bezocht: