Een Obikini-kerst - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu Een Obikini-kerst - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu

Een Obikini-kerst

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

27 December 2007 | Ghana, Berekum

Hallo iedereen,

Mijn excuses dat ik het zo heb laten afweten door jullie niet eerder op de hoogte te stellen hoe het hier in het verre zuiden nog allemaal loopt! Sorry, sorry, sorry!!! Ik hoop dat jullie allemaal een goede kerst hebben gehad. Wij hebben ons in ieder geval goed vermaakt met lekker eten, lekker drinken, spelletjes, filmpjes en de foto’s van afgelopen feestweekend (oi, oi, oi, die dokters toch ;)).

De afgelopen drie weken zijn erg druk, vermoeiend, leerzaam, lachwekkend en super geweldig geweest, met de nodige ups en downs. Ik zal proberen om nog even terug te halen hoe het sprookje begon…

Once upon a time…:p… stond ik nog steeds op de Kinderafdeling. De afgelopen weken is het op de afdeling heel wat rustiger geweest, dan de voorgaande weken. De afdeling heeft het grootste gedeelte van de tijd maar half vol gelegen (gelukkig!). Maar ja dat betekent voor ons dus wel wat minder werk. Maar ik heb mijn tijd goed vol kunnen krijgen, door gewoon maar in de keuken van de afdeling te gaan zitten (wat de moeders en de patiëntjes geweldig vinden). Door er gewoon al bij te zitten en een verloren poging doet om iets van het Twi te kunnen praten of verstaan, zie je toch nog heel wat blije gezichten en genoeg waardering.

Ik heb gelukkig weer genoeg kinderen gezien die erg ziek waren en er uiteindelijk goed bovenop zijn gekomen en zelfs weer naar huis konden gaan.
De eindevaluatie is achter de rug (met zeer goed resultaat), mijn laatste werkdag is ook al geweest. Die dag hebben Sanne en ik nog even ballonnen uitgedeeld aan de kinderen en natuurlijk wilde het personeel ook wat (gelukkig deze keer alleen om de afdeling te versieren). Ik vind het jammer dat het al langzaam naar het einde gaat kruipen (of ja, langzaam? De dagen vliegen voorbij!). Maar gelukkig komt een van de hoogtepunten nog. Want ik zie er erg naar uit om straks alles aan pap, mam, pap (2) en mam (2) ;) te laten zien.

De laatste weekenden hebben we nog veel gezien en gedaan. We zijn een weekend naar Bui National Park geweest. Daar hebben de 5 anderen Nijlpaarden bekeken (omdat ik niet graag in boten zit – zacht uitgedrukt :p – ben ik in het dorpje gebleven, waar ik een soort van attractie was), hebben we 5 uur op een taxi zitten wachten die niet op kwam dagen, moesten we dus een nachtje overnachten, werden we aangevallen door een bijenplaag, en waren we 10 kilo zwaarder door al het stof van de anderhalf uur durende autorit. Maar ja, als je dan ‘meeeeht z’n zesse’ bent, staat het ook garant voor een hoop lol.

Afgelopen weekend hadden we eigenlijk gepland om weer naar Kumasi te gaan, om even te pinnen en nog wat te shoppen. Maar ik had een hoofd als een baksteen (nee, dat kwam niet van de vrijdagavond ;)) en had geen zin om dat eind nog in de trotro te zitten. Uiteindelijk besloot iedereen, behalve Marrit (dus zij bleef heel zielig ook maar thuis tegen haar zin), dat ze ook geen zin meer hadden. ’s Avonds zijn we dus zoals elk weekend gaan uiteten en daarna gingen we ‘even’ kijken of die dokters hier ook goeie feestjes kunnen geven. Nou dat ‘even’ werd dus half 3! Ja, het bier moest op he! Er zijn veel (te verschrikkelijke) foto’s gemaakt. Een aantal (wel voor publiek showbare) foto’s heb ik hier bijgevoegd :p.
Wat nou nog rest is nog een beetje huiswerk, vakantie vieren en wachten op het volgende feest. Dat zal denk ik oud en nieuw worden.

Omdat ik niet weet wanneer mijn volgende internetsessie komt, zeg ik alvast:

Gelukkig Nieuwjaar!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geniet van de vrije (feest)dagen en tot snel!

Groetjes en een dikke knuffel van Ellen

Ps. Met vriendelijke medewerking van Cindy heb ik dit bericht vandaag kunnen plaatsen. Cindy bis unne kanjer!!!! Hahaha...

  • 27 December 2007 - 18:09

    Petra:

    Ha Ellen, Wat leuk um wir un bericht te laeze en foto's te kieke. Zuut er in ilk geval gezellig oet. Wae hebbe de kerst alwir achter de ruk en geniete nog effe van twië waekjes vreij. Neet verkierd hé!
    Vur dich auch alvast de biste winse. Nog un fijne mandj gewinst en nog veul vakantieplezeer. Groetjes oeth Grashook.
    Paul, Petra, Anke en Loes

  • 27 December 2007 - 19:42

    Tante Nel:

    Hoi Ellen.
    Leuk om weer even wat te hebben kunnen lezen van jou en de foto,s zijn weer overduidelijk.
    Het gaat allemaal nog steeds goed ,en de dagen worden minder saai als er wat te vieren valt zoals kerst en het aankomende nieuwe jaar.
    Bereid je maar voor op de komst van de kepelse minsen,dat word ook nog eens een hele mooie verrassing en geniet er samen van, maar dat zal zeker gebeuren.
    Ellen een hele mooie afsluiting van het jaar 2007 en een nog mooier begin van 2008.
    Hou je haaks en we zien weer......... tot gauw.
    Groetjes Tante Nel & Ome Ton

  • 27 December 2007 - 19:55

    Lucia:

    Ha Ellen, leuk dat je Irma bent tegengekomen. Mocht je ze nog zien doe haar maar de groetjes. Zij zijn daar nog tot half maart. En geniet ervan als je pa en ma er zijn. 2x dus!!
    Groetjes van ons van de ninnes.

  • 27 December 2007 - 20:18

    Dien Broeder:

    he he weer eens een verhaaltje van het ghanees meisje oet kepel ich stuur die hulp troepen van hej gauw noar dich toe

  • 27 December 2007 - 21:33

    Janneke:

    Ha Ellen,
    Mooie foto's, ziet er weer gezellig uit allemaal. Ik heb geen kerstkaart gestuurd (ben bang dat deze niet meer op tijd is) Maar bij deze de beste wensen voor jou in het nieuwe jaar!!
    Afgelopen vrijdag heb ik nog gezellig zitten teuten met je moeder bij La Fourchette in Kepel! Ze is super trots op je!! En gelukkig is je broer ook weer veilig in Nederland he? Jullie hebben elkaar vast een hoop te vertellen straks.
    Nou, maak er nog wat van daar in het mooie Ghana! Geniet van de komst van je ouders he?

    Liefs Janneke, Roy en Pien!

  • 27 December 2007 - 23:06

    Pap:

    noch effe vol hoje we komme d'r zoé aan

  • 28 December 2007 - 11:21

    Tante Lucy:

    Heel leuk om weer een nieuw bericht te lezen en leuke foto's. Bij deze wens ik jou ook het aller beste voor 2008, en heel veel plezier straks als Mam ,Pap,Til en Jan komen .Laat ze ook maar een rondje op een krokodil maken net zo als Chantal bij Thea heeft gedaan.
    Verder wens ik jou een hele mooie tijd met je familie.
    Groetjes Beringe

  • 28 December 2007 - 13:57

    .:

    Hallo Ellen,

    Aan je foto's te zien heb je een erg gezellige kerst gehad.
    Hier op Boogaard 3 was het ook heel gezellig. We hebben lekker gegeten en genoten van warme chocomel en poffertjes bij de vuurkorven in de kersttuin.
    We zijn ook naar de kerstviering geweest, waar we naar kerstliedjes geluisterd hebben. Verder was het met kerst erg rustig hier en hebben we dus flink uitgerust.

    We hopen dat je ook de laatste weken erg zult genieten en veel plezier zult maken.
    En dan zien we je snel weer!

    Groetjes van je collega's en de bewoners van Boogaard 3

  • 28 December 2007 - 15:15

    Lisette:

    Ha die Ellen alles is nog goed bij jouw zo te lezen in je spannende verhaal.
    Wij hebben de kerst er weer opzitten en er weer een paar kilo aanzitten. hahaha.
    Nog kei bedankt voor die leuke kerstkaart van jouw.Tof.
    Geniet nog van de dagen die dit jaar hebben en roets maar goed 2008 in dan kun je aan de laatste loodjes gaan beginnen.
    Nou tot horens.
    Groetjes de colberskes oet baolder.

  • 28 December 2007 - 18:49

    Thea:

    Hoi Ellen,
    Nu thuis uit ons kikkerlandje! Koud, Koud, Koud!:( Verlang weer terug naar die 38 graden. Ellen geniet nog, want een griepje heb je hier zo gevat.
    Chantal en ik konden niet begrijpen dat er bij jullie nog bijna niemand malaria heeft gehad. In Tamale waar Chantal zat, hadden bijna alle vrijwilligers niet 1 keer, maar soms wel 4 keer malaria gehad.
    Het spannendste wat ik mee heb gemaakt, was in Mole bij de olifanten, maar inderdaad Lucy de krokodillen is ook een onvergetelijk moment geweest :)of de mooie natuur in Kakum. Zorg in Kakum wel dat je er om 8.00 uur bent, anders loop je met wel 25 mensen of nog meer over die touwbruggen.
    José, Herm, Til en Jan wens ik een heel mooi avontuur toe, en zeker het weerzien van Ellen. Ze zag er nog goed uit 3 weken geleden, maar nu met die bulten weet ik het niet meer.;) Heb hier op de film nog een boodschap voor jullie van Ellen, heeft ze ons meegegeven toen we haar in Kumasi hebben ontmoet. Was best gezellig!:) Onze avontuurtjes uitgewisseld!
    Allemaal een goede roetsj en gelukkig en gezond 2008!
    Ellen, heb met je "moeders" en "vaders" een leuke trip in Ghana..Toi Toi...
    Groetjes Thea

  • 29 December 2007 - 19:05

    Ome Piet:

    Hoi Ellen, ook wij in Meijel leven nog en als ik jou verhalen lees en de foto's bekijk dan leef jij ook nog en hoe? Jij maakt nog eens wat mee zeg. Zien we jou volgendejaar bij het programma: all you need is love? Ik stel die vraag omdat je misschien een leuke Ghanees moet achterlaten als je weer hier naar toe komt...
    Aan de foto's en de berichten te zien gaat het heel goed met je in Ghana. En wel leuk dat je straks jou twee mama's en twee pappa's kunt laten zien waar je al die tijd hebt uitgehangen. Je moeder kan van geluk spreken dat de tijd niet meer is als vroeger in Ghana, toen werden de blanken nog gekookt daar....
    Wij hopen dat je een fijne jaarwisseling hebt en dat je een nog mooiere tijd met je bezoek kunt doorbrengen. We hopen jullie daarna allemaal weer gezond terug te zien en we zullen wel 14 dagen vakantie moet nemen om alle verhalen te horen. Hou je goed en we kijken weer naar je uit.

    Veel liefs uit Meijel van Tante Alda en Ome Piet.

  • 30 December 2007 - 22:47

    De Brouwers Koudum:

    wat een geweldige fotoreportage. Het Starbier is nog steeds lekker zo te zien.

    Jij en jullie hele groep ook goede jaarwisseling en nieuwjaarsduik in
    Accra. Lekker makkelijk met die temperatuur.

  • 31 December 2007 - 17:53

    Ellen:

    Daag,

    Allemaal weer super bedankt voor de berichtjes! En ik wilde ook nog iedereen bedanken voor de kaartjes die ik heb gekregen (sommigen moet ik volgens mij nog steeds krijgen). Zo ben ik toch nog een beetje in Limburg geweest met Kerst en zo. Niet dat ik het zo erg vond om hier te zitten, want met kerst in je korte broek rondlopen en een nieuwjaarsduik met 25 graden nemen is niet voor iedereen een droom die werkelijkheid wordt ;).

    We zijn nou al een paar dagen in Accra om vakantie te vieren en ons voor te bereiden op vanavond (oud-nieuw). Het loopt hier allemaal gesmeerd en we kunnen goed genieten. Het geld vliegt er alleen door alsof het water is. Paps en mams, willen jullie daar ook even een zak van meenemen? Dank u!

    - Ow, even wachten met typen want er komt ineens een Ghanees mijn beeldscherm afvegen. - Whaha, damn doe normaal... Ben geen koningin hoor...

    Nou, dat was weer even een tussenberichtje.

    Ik kijk al erg uit naar vrijdag. Heb zin in het reizen. En heb ook super veel zin om dan weer lekker naar het koude :s Nederland te gaan. Och ja, instromen in de Carnaval maakt alles goed he ;).

    En die Ghanezen redden het wel zonder mij. Ik zal mijn telefoonnummer achterlaten, dan kunnen ze me bellen als ze me nodig hebben. ;) Als het maar niet midden in de nacht is, waar die Ghanezen wel een handje van hebben. He meiden?

    Nou... Vur de Limburgers: Unne sjoene roetsj vur idderein, bin vurzichtig en tot snel!

    Voor de Niet-Limburgers: Een fijne jaarwisseling, doe voorzichtig en tot snel!

    Groetjes Ellen

  • 01 Januari 2008 - 11:23

    Mams:

    he meid de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    aug van diene pap.
    nog drie nachtjes en dan is het zo ver,ik vind het wel spannend worden,beetje kriebels in de buik,jij ook natuurlijk.
    Tot vrijdag.

  • 01 Januari 2008 - 12:22

    Beroepsmongool:

    ik heb gister good geroetjst dig aok

  • 01 Januari 2008 - 12:28

    Gerda:

    Ha Ellen,

    Ik wilde jou een gelukkig nieuwjaar en het beste voor 2008 wensen. Wij hebben goed door gehouden gisteravond, jij ook? Nou, veel plezier als je pap en mam er vrijdag zijn. Geniet er maar van. Tot de 19de.

    Groetjes Gerda

  • 01 Januari 2008 - 19:26

    Martin En Els Pubben:

    Ha Ellen, nog een paar dagen en ze zijn bij jou!! De beste wensen nog voor 2008 en een leuke vakantie met Jan,Til,en jullie pap en mam.
    Groetjes van ons allemaal

  • 02 Januari 2008 - 16:46

    Tante Nel:

    Hoi Ellen.
    Gelukkig nieuwjaar en een heel voorspoedig leerzaam jaar weer in Nederland.
    Nog even en het is zover,Ome Ton en Ik zijn vanmiddag nog even bij Pap en Mam langs geweest ,ze vinden het ook spannend maar ook heel blij dat ze naar jou toe mogen komen.
    Heel veel plezier samen en tot ziens in Kepel Groetjes Tante Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Hallo iedereen, Wat leuk dat jullie mijn dagboek komen bezoeken! Ik zal jullie onder andere via deze weg op de hoogte houden van mijn reizen en tripjes. Kijk nog even verder op de site en bekijk ook vooral de mooie plaatjes van de landen. Tot schrijvens!!! Groetjes Ellen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 100075

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 16 Juni 2017

East Africa

14 Oktober 2016 - 27 November 2016

Zuidelijk Afrika

12 April 2011 - 14 April 2012

Ellen goes down under

23 Augustus 2007 - 19 Januari 2008

Stage in Ghana

Landen bezocht: