De laatste loodjes (zijn eigenlijk best licht) - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu De laatste loodjes (zijn eigenlijk best licht) - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ellen Verbugt - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes (zijn eigenlijk best licht)

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Januari 2008 | Ghana, Cape Coast

Hallo hallo,

Danke fur die reactiones! Haha... super om te lezen dat steeds meer mensen mijn verhaal volgen, alleen jammer dat mijn tijd er bijna op zit.

Hier met zijn vijfjes is het nog steeds super, relexed, gezellig en vooral lekker warm ;)! We zijn inmiddels via Kumasi naar Cape Coast gereisd. Dus op dit moment zitten we lekker uit te waaien aan de kust. Paps en mams zitten te kaarten en ik ben snel even het internetcafe binnen gedoken om jullie op de hoogte te stellen van de laatste gebeurtenissen.

Here we go.

Tamale hebben we achter ons gelaten na een busreis waarvan de bus met redelijke vertraging vertrok. Maar wat we toen nog niet wisten is dat ze ook hier problemen kunnen krijgen met de koppeling en de airco (niet dat dat laatste zo erg is, want die wordt vaak zo aangezet dat ik nog het gevoel heb dat ik in Nederland ben!). Maar ja jullie kunnen het wel raden: De bus ging kapot, ongeveer 15 km voor Kumasi. Wij bleven goede hoop houden en bleven dus netjes wachten totdat de monteur gearriveerd was (of ja, dat was in eerste instantie de bedoeling :p). In de tussentijd hadden we de eigenaar van een winkeltje daar in de buurt de dag van zijn leven bezorgd, door 4 keer terug te komen om toch nog wat meer drinken en pinda's te komen kopen.

Het was inmiddels al 9 uur 's avonds en dus besloten we (toen de monteur nog steeds niet gearriveerd was) om toch maar een taxi aan te houden om ons verder door te brengen. Maar ja, wij Nederlanders menen dat we onze eigen garderobe altijd mee op vakantie moeten nemen, dus werd het uiteindelijk een trotro waar we ons met zijn vijven (en het hulpje van de chauffeur) in gegooid hebben. Dit ook nog voor een belachelijk lage prijs, dus de fooi werd beantwoord met een brede smile.

Bij het hotel/guesthouse aangekomen, verliep alles zonder problemen en kregen we zelfs de ontbijtkaart onder onze neus geduwd. We zullen er wel uitgehongerd uit hebben gezien, want ze wilde speciaal voor ons nog wel iets bereiden.
In Kumasi hebben we verder het Cultural Centre en het paleis van de koning van de Ashanti Region bezocht. Ook heb ik paps en mams de chaos van de markt laten zien.

Wat souvenirtjes rijker en wat geld armer, zijn we op dinsdag om 4.00 ('s morgens!!!!!!) naar Cape Coast vertrokken. Zonder brokken, zonder vertraging, met ingehaalde slaap en zonder veel ander ongemak (lang leve de veringen, he Til?!?!) kwamen we in Cape Coast aan. Naar het hotel gegaan, waar we gelukkig al in konden checken om 9 uur 's morgens. Daar heb ik mijn bed-sprei-kunsten nog even laten zien (ahum)! Mam, jou lukt het toch beter ;), kan je het nog een keer voordoen?.

En dus zijn we vandaag (nog steeds dinsdag) naar het Cape Coast Castle geweest (heeft vroeger o.a. als slavenfort gediend). Hebben we over het strand gelopen en hebben we weer even koning en koningin uitgehangen met al dat gezwaai naar die o-zo schattige poep-scheetjes ;).

En zo zijn we weer terug bij het begin (maar begin niet opnieuw met lezen, anders wordt het ook zo saai voor jullie).

Ik zal kijken of ik nog een laatste bericht kan plaatsen voordat we terugvliegen. Anders horen jullie de laatste update van ons gewoon live ipv. hier.

Iedereen nogmaals bedankt voor alles. Ik kijk al uit naar zaterdag! Nog even volhouden allemaal en dan komen we er weer aan ;)! Niet spannend worden, want dat ben ik al genoeg. Haha...

Tot snel!

Groetjes Ellen en paps en mams

Ps. Annelies: op de foto's van het vorige bericht kun je misschien wel je knuffel herkennen. Alle kinderen op de afdeling waren speciaal en alle knuffels waren speciaal, maar een baby van 2 maanden had zo'n goede vooruitgang geboekt, dat ze van ons een van de speciale knuffels kreeg. Meer foto's en beelden komen nog als we terug in Nederland zijn, want het waren er te veel om even snel over te plaatsen.

• 15 Januari 2008 - 22:06

Petra:

Wat leuk om weer een berichtje te lezen.
    Zo te lezen is het wel genieten daar met z'n allen. Voor ons mam nu gelukkig wat meer veren in de bus. Ik denk dat ze blij zijn dat ze deze onvergetelijke reis hebben gemaakt. Ik wens jullie allen nog een gezellige, indrukwekkende week toe. Geniet er nog maar van. Want hier is een klein stormpje gaande op het moment. De wind suist rond het huis.
    Liefs Petra

• 15 Januari 2008 - 22:06

Lisette:

Goedenavond allemaal.Kom net terug van een vergadering en dacht och nog even de mail checken en ja hoor weer een heel verhaal.Waarom op een monteur wachten die hebben jullie toch bij jullie? Hahahaha.Ellen geniet nog eventjes want hier is het echt vreselijk vies en nat weer.We komen een keer koffie leuten als jullie thuis zijn samen met de kids.
    Kom goed thuis aan.
    Groetjes van de colberskes oet baolder.

• 16 Januari 2008 - 08:49

Lucia:

Ha allemaal, Geniet nog van de laatste dagen daar in het warme Ghana en breng wat zon mee naar Panningen. Lekker!!
    Groetjes

• 16 Januari 2008 - 09:33

Tante Nel:

Hoi Luitjes daarginds.
    De grote knuffel had ik al ondekt dit is toch geweldig om de kindjes daar zo blij mee te maken,Ellen jullie hebben daar heel zeker van genoten .
    De gezichten spreken voor zich daar is geen twijfel over mogelijk.
    Ik zou zeggen geniet samen van alles nog even want zaterdag is heel dichtbij.
    De groetjes van ons 6se uit de Vergelt, en tot ziens in Kepel.

• 16 Januari 2008 - 14:43

Mark:

Hey Ellen,

Klinkt weer spannendj en flink avontuurlijk, zo mot 't aug! Bin normaal neet zo'ne leazer, mer dien avonture zeen toch de meute weard om steeds te leaze.

Tied zit d'r alweer bienao op, geit toch waal echt snel zo.
    Hoap dig snel te zeen, mesjien de 25e al (mos mer kieke of se zin hubs..), anges vast en zeker waal 'ne keer mit Vasteloavendj!

Ellen, Alaaf!

Grs Mark

• 16 Januari 2008 - 16:35

Ellen:

Alaaf mensen!

Wederom bedankt voor de reacties! Nou over die monteur: het feit was dat er een nieuw onderdeel gehaald moest worden om de bus te maken, anders had ons vaders zijn handjes graag zwart willen maken.
    En wat ik nog over die krokodillen wilde vertellen: we mochten van de bewaker niet te dicht bij de krokodillen komen ;). Ze waren die dag extra prikkelbaar!!!!

Weer een leuke indrukwekkende dag achter de rug hier. We zijn naar het kasteel in Elmina geweest, wat een heel aantal jaren gebruikt is als slavenfort. Erg mooi en triest om te zien en horen.

Er is al weer een nachtje van mijn teller afgestreept :p. Nog maar 3 nachtjes...Ik kijk er naar uit, maar ga nog even verder genieten...

Tot snel...

Groetjes Ellen en de rest van de bubs

• 16 Januari 2008 - 18:18

Sanne:

Ha die snelle-elle!

Leuk om je verhalen te lezen, vooral nu we niet meer bijelkaar zijn om ze te beleven! Wens jou en je ouders een hele fijne reis naar huis toe en dan zien we elkaar 15 februari.. (Ik ben dan diegene die hey Obruni roept op het station) ;)!

Liefs Sanne

• 16 Januari 2008 - 20:57

Janneke:

Ha Ellen en je paps en mams...
    Hier een laatste berichtje uit Grashoek! Zo te lezen hebben jullie echt genoten van het mooie Ghana... Nog ff en jullie kunnen weer genieten van het mooie Limburgs land!!! "En wat is d'r nou sjonder dan metein te beginnen mit unne sjoene vasteloavend!!" Maak ut dao nog mer gaod aaf......en dan winse wea uch vur de kommende tied..ALAAF!!!"

Goeie, veilige reis terug!!!!!

Liefs Roy, Janneke, Pien en ?????

• 18 Januari 2008 - 21:44

Thea:

Bin beneijd straks nao euch verhalen! Leuke foto's trouwens. Jose, det duit tich get he, met zo'n kink op dien erm. Wat un belaevenissen! Ich ving ut wel sjoen um met euch te kinne veule, preuve en roeken wat gae allemoal hebt mitgemakt.;) Geneet nog mer met zien alle dor good van, zeker van die wermte doa in Ghana, want det geisse als erste missen in oos kikkerlandje.:(
    Kom allemaol good thoes.
    Groetjes Thea